Logowanie
Panel klienta
  •                                         ZEST
    profesjonalnie i komplesowo dla Twojej nieruchomości
  • Dział Techniczny: 787 613 597, Eksploatacja: 696 474 092, Telefon alarmowy: 696-474-129
  • Informacje o trwających konkursach na roboty dla Wspólnot w zakładce Aktualności
Aktualności
Wykluczenie członka wspólnoty mieszkaniowej
Powrót do: Strona główna

Przewidziana w art. 16 ustawy o własności lokali (dalej: u.w.l.) sankcja ma charakter wyjątkowy i ostateczny. Jej zastosowanie, co do zasady, jest uzależnione od niewątpliwego i ścisłego wystąpienia jednej z koniecznych przesłanek. Środek ustanowiony w powołanym przepisie jest specyficzną sankcją powodującą definitywne wykluczenie członka 2wspólnoty mieszkaniowej.

Stan faktyczny:

Wspólnota mieszkaniowa podjęła uchwałę w sprawie upoważnienia zarządu wspólnoty do wytoczenia powództwa przeciwko jednemu z właścicieli lokali o nakazanie przymusowej sprzedaży lokalu mieszkalnego. Uchwałę uzasadniono podając, iż prace remontowo-budowlane wykonywane w przedmiotowym lokalu zakłócają ponad przeciętną miarę korzystanie z nieruchomości sąsiednich w postaci emitowania hałasu przekraczającego dopuszczalne normy oraz nagminnego zanieczyszczania części wspólnych (korytarz, windy). Właściciel lokalu wniósł do sądu pozew m.in. z żądaniem uchylenia wspomnianej uchwały. Sąd Okręgowy uznał, że pozew zasługuje na uwzględnienie w części. Przy czym uchylił uchwałę. Na skutek apelacji pozwanej wspólnoty, sprawa trafiła do Sądu Apelacyjnego.

Sąd orzekł:

Sąd oddalił apelację. Zgodnie z art. 16 u.w.l., jeżeli właściciel lokalu zalega długotrwale z zapłatą należnych od niego opłat lub wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo przez swoje niewłaściwe zachowanie czyni korzystanie z innych lokali lub nieruchomości wspólnej uciążliwym, wspólnota mieszkaniowa może w trybie procesu żądać sprzedaży lokalu w drodze licytacji na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji z nieruchomości. W ocenie Sądu zachowanie powoda nie spełniło żadnego z powyższych. Jakkolwiek remont przeprowadzany w jego mieszkaniu czynił uciążliwym korzystanie z innych lokali, jednak działania powoda nie można ocenić jako niewłaściwe. Z doświadczenia życiowego wynika, że przedsięwzięcie budowlane tego rodzaju nie może się odbyć bez jakichkolwiek niedogodności, a zwłaszcza bez hałasu. Takie okoliczności w sposób naturalny towarzyszą remontowi, który prędzej czy później i tak musiałby być przeprowadzony. Nie była kwestionowana okoliczność złego stanu nieruchomości lokalowej, jak również celowości kapitalnego remontu. Powód ponadto czynił starania, żeby przebieg prac był jak najmniej uciążliwy.

            W orzecznictwie sądowym przeważa taki kierunek wykładni omawianego przepisu, zgodnie z którym przewidziana w tym przepisie sankcja ma charakter wyjątkowy i ostateczny. Prawidłowo, więc Sąd Okręgowy przyjął, że zaskarżona uchwała narusza interesy powoda i winna być uchylona. Naruszenie interesu powoda wskazaną uchwałą polegało na istotnej   i nieracjonalnej ingerencji w prawo własności lokalu i zakłócenie spokoju jego wykonywania poprzez niezasadne roztoczenie groźby powództwa o nakazanie przymusowej sprzedaży lokalu.

(wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 8 listopada 2018 r., sygn. akt IACa 849/17)

 

                                                                                                              Źródło: Gazeta Podatkowa Nr 77 (1639)

 

 

 

 

Zest
Firma godna zaufania

„Łatwiej odbudować zburzone miasto niż odbudować zaufanie” (cyt. Karol Bunsch) Dlatego, w naszej pracy, tak istotnym jest budowanie właściwych relacji z mieszkańcami obsługiwanych nieruchomości. Mamy świadomość, że nieruchomości to nie tylko budynki i grunty to także a może przede wszystkim ludzie, i że to na ich zadowolenie i zaufanie codziennie pracujemy. Uważamy, że kluczem do osiągnięcia tego celu jest najwyższa jakość świadczonych usług oraz dążenie do wypracowania własnego, charakterystycznego stylu zarządzania, którego rezultatem ma być pełne zaspokojenie ich potrzeb i oczekiwań w zakresie funkcjonowania Wspólnoty.

W naszych działaniach koncentrujemy się na:

  • zapewnieniu bezpieczeństwa zaówno ludzi jak i powierzonych nam nieruchomości;
  • przygotowaniu indywidualnych planów finansowych dla Wspólnot w oparciu o gruntowną analizę przychodów i ponoszonych kosztów;
  • pozyskiwaniu alternatywnych zewnętrznych źródeł finansowania zarówno w aspekcie całokształtu potrzeb jak i konkretnych celów;
  • dynamicznym podejmowaniu całego spektrum działań, których rezultatem na być utrzymanie lub podnoszenie wartości nieruchomości;
  • poszukiwaniu alternatywnych i niestandardowych rozwiązań;
  • orientacji na Klienta oraz budowaniu wzajemnych pozytywnych relacji;

Codzienna praca na rzecz mieszkańców i ich nieruchomości w połączeniu z profesjonalizmem i zaangażowaniem ludzi ją wykonujących dała Spółce ZEST bezcenny kapitał jakim jest zaufanie naszych Klientów.

D l a c z e g o   m y ?
Sprawdź
wersja na komputer