Logowanie
Panel klienta
  •                                         ZEST
    profesjonalnie i komplesowo dla Twojej nieruchomości
  • Dział Techniczny: 787 613 597, Eksploatacja: 696 474 092, Telefon alarmowy: 696-474-129
  • Informacje o trwających konkursach na roboty dla Wspólnot w zakładce Aktualności
Aktualności
W stolicy więcej za śmieci
Powrót do: Strona główna

Gminy lawinowo podnoszą opłaty za wywóz odpadów. Dołączyła do nich właśnie Warszawa.

Od lutego mieszkańcy stolicy mają płacić więcej za wywóz śmieci. Zmieni się też sposób naliczania opłat. O ich wysokości będzie decydować nie liczba osób w gospodarstwie domowym, ale powierzchnia mieszkania. Stolica dołączy tym samym do miast, w których opłaty za wywóz śmieci ostro poszybowały w górę. Tak stało się m.in. w: Radomiu, Poznaniu, Olsztynie, Radzyminie, Markach i wielu innych miejscowościach. Wszystko drożeje... Warszawiacy zapłacą za mieszkanie o powierzchni do 60 mkw. 1,20 zł za mkw., za 60–120 mkw. – 0,88 zł za mkw., a ponad 120 mkw. – 0,56 zł. Dziś opłata zależy od liczby osób w gospodarstwie domowym. Za segregowane śmieci jedna osoba płaci 10 zł, dwie – 19 zł, trzy – 28 zł, cztery – 37 zł. Podwyżki obejmą także domy jednorodzinne. Opłata będzie ryczałtowa i wyniesie 90 zł. Dziś zależy ona od liczby osób. Samotny płaci 30 zł, dwie osoby – 45 zł, a trzy – 60 zł. Podwyżki to propozycja prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego. Musi je zaakceptować Rada Warszawy i podjąć uchwałę w tej sprawie, co może nastąpić jeszcze w listopadzie. Skąd podwyżka? – Rząd narzucił wszystkim gminom w Polsce bardzo kosztowny system selektywnej zbiórki odpadów – wyjaśnia Michał Olszewski wiceprezydent Warszawy. – Więcej pracy mają firmy odbierające odpady, niezbędne są nowe śmieciarki, wzrosły koszty pracy, paliwa. Docelowo trzeba będzie też wymienić wszystkie pojemniki – wylicza. Za podwyżki opłat odpowiadają również skokowe podwyżki opłat środowiskowych. Wzrosły z 24 zł za tonę odpadów w 2017 r. do aż 270 zł za tonę w 2020 r. (co oznacza wzrost o 1100 proc.). – Spowodowało to wzrost kosztów, jakie gminy ponoszą za kierowanie odpadów do instalacji. Coraz częściej spotykamy się z sytuacją, że surowców nikt nie kupuje, bo nie ma na nie popytu. Znaczący wpływ na cenę usług ma także wzrost cen energii – w samym tylko 2019 r. wyniósł on 68 proc. - tłumaczy wiceprezydent. Propozycja ratusza nie podoba się mieszkańcom i zarządcom nieruchomości. – Jest niesprawiedliwa. Więcej przecież śmieci wytworzy piecioosobowa rodzina mieszkająca na 30 mkw. aniżeli jedna osoba zajmująca 80-metrowe mieszkanie – podkreśla Dariusz Śmieżyński, prezes Spółdzielni Mieszkaniowej Ruda. Innego zdania jest Maciej Kiełbus, prawnik z kancelarii Dr Krystian Ziemski & Partners, specjalizujący się w gospodarce odpadami. – Warszawa jest miastem, gdzie jest bardzo duża migracja. Dużo osób przyjeżdża i wyjeżdża, nie płacąc za wywóz śmieci. System jest więc nieszczelny. Z tego też powodu ci, którzy płacą za śmieci, płacą także za tych, którzy tego nie robią. Dlatego w takich miastach jak stolica uzależnianie wysokości opłat od powierzchni mieszkania albo ilości zużytej wody jest bardziej sprawiedliwe, bo płacą wszyscy – twierdzi Kiełbus. Powszechny problem Warszawa wprowadza podwyżki jako jedna z ostatnich. Z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że wzrost opłat za odbiór śmieci rozpoczął się w 2017 r., a potem z roku na rok skala tego zjawiska była coraz większa. W latach 2018–2019 ponad 60 proc. gmin podniosło lub planuje podnieść ceny. Skala podwyżek różni się w zależności od regionu Polski. Największe dotyczą woj. mazowieckiego. Duże podwyżki miały miejsce w niektórych gminach w woj. podkarpackim i podlaskim, kujawsko-pomorskim, śląskim i warmińsko- -mazurskim. Najwięcej płacą lub będą musieli zapłacić mieszkańcy woj. mazowieckiego w gminach: Józefów, Marki i Otwock (32 zł za odpady segregowane i 65 lub 63 zł za niesegregowane). Najniższe stawki są w Białymstoku (5 i 11 zł) oraz Stalowej Woli (6 i 12 zł). Jedną z najwyższych podwyżek wprowadzono w podwarszawskich Markach. – W lipcu wprowadziliśmy podwyżki w wysokości 300 proc. Planujemy też zmienić system naliczania opłat – wyjaśnia Jacek Orych, burmistrz Marek. – Dziś ich wysokość zależy od liczby osób w gospodarstwie domowym, a chcemy, by decydowała ilość zużytej wody – mówi. Dlaczego? – Z deklaracji śmieciowych wynika, że mamy ok. 34 tys. mieszkańców. Tymczasem według naszych szacunków jest ich znacznie więcej, co najmniej 40 tys. Oznacza to, że za nieuczciwych mieszkańców płacą inni. Nie mamy prawnych narzędzi, by zmusić ludzi do podawania prawdy w deklaracjach, ale możemy zmienić metodę ustalania opłaty – wyjaśnia Jacek Orych. Już raz uchwałę w tej sprawie w Markach podjęto, ale uchyliła ją regionalna izba obrachunkowa. W międzyczasie zmieniły się jednak przepisy, dlatego władze Marek chcą spróbować jeszcze raz.

                                                                             Źródło: Rzeczpospolita nr 268 (11511)

Zest
Firma godna zaufania

„Łatwiej odbudować zburzone miasto niż odbudować zaufanie” (cyt. Karol Bunsch) Dlatego, w naszej pracy, tak istotnym jest budowanie właściwych relacji z mieszkańcami obsługiwanych nieruchomości. Mamy świadomość, że nieruchomości to nie tylko budynki i grunty to także a może przede wszystkim ludzie, i że to na ich zadowolenie i zaufanie codziennie pracujemy. Uważamy, że kluczem do osiągnięcia tego celu jest najwyższa jakość świadczonych usług oraz dążenie do wypracowania własnego, charakterystycznego stylu zarządzania, którego rezultatem ma być pełne zaspokojenie ich potrzeb i oczekiwań w zakresie funkcjonowania Wspólnoty.

W naszych działaniach koncentrujemy się na:

  • zapewnieniu bezpieczeństwa zaówno ludzi jak i powierzonych nam nieruchomości;
  • przygotowaniu indywidualnych planów finansowych dla Wspólnot w oparciu o gruntowną analizę przychodów i ponoszonych kosztów;
  • pozyskiwaniu alternatywnych zewnętrznych źródeł finansowania zarówno w aspekcie całokształtu potrzeb jak i konkretnych celów;
  • dynamicznym podejmowaniu całego spektrum działań, których rezultatem na być utrzymanie lub podnoszenie wartości nieruchomości;
  • poszukiwaniu alternatywnych i niestandardowych rozwiązań;
  • orientacji na Klienta oraz budowaniu wzajemnych pozytywnych relacji;

Codzienna praca na rzecz mieszkańców i ich nieruchomości w połączeniu z profesjonalizmem i zaangażowaniem ludzi ją wykonujących dała Spółce ZEST bezcenny kapitał jakim jest zaufanie naszych Klientów.

D l a c z e g o   m y ?
Sprawdź
wersja na komputer