Logowanie
Panel klienta
  •                                         ZEST
    profesjonalnie i komplesowo dla Twojej nieruchomości
  • Dział Techniczny: 787 613 597, Eksploatacja: 696 474 092, Telefon alarmowy: 696-474-129
  • Informacje o trwających konkursach na roboty dla Wspólnot w zakładce Aktualności
Aktualności
O sprzedaży alkoholu decydują wszyscy - orzeczenie
Powrót do: Strona główna

 

Sąd Najwyższy wydał orzeczenie ważne dla wspólnot mieszkaniowych. Przesądził, że sąd może uchylić uchwałę wspólnoty mieszkaniowej podjętą w trybie obiegowym, nawet jeżeli opowiedziała się za nią większość. Chodzi o przypadki, kiedy nie wszyscy właściciele mieli możliwość głosowania nad uchwałą, co mogło mieć wpływ na jej treść.Zgoda była szybko potrzebnaByła to odpowiedź na pytanie prawne Sądu Apelacyjnego w Gdańsku. Rozstrzygał on spór dotyczący jednej ze wspólnot mieszkaniowych. Członek jej zarządu był właścicielem lokalu użytkowego i planował go wynająć pod sklep lub restaurację. W takim przypadku potrzebna jest koncesja na sprzedaż alkoholu. Wydaje ją miasto, ale wspólnota musi wyrazić zgodę w formie uchwały. Właścicielowi lokalu użytkowego zależało na czasie. Przekonał pozostałych członków zarządu, by zorganizować tzw. obiegowe głosowanie nad uchwałą w tej sprawie. Projekt uchwały rozesłano więc właścicielom lokali, a ci głosowali na załączonej karcie. Członek zarządu zainteresowany wynajęciem swego lokalu dzwonił do sąsiadów i przedstawiał im sprawę, a potem przesyłał karty do głosowania. Procedura zbierania głosów trwała ok. dziesięciu dni i zakończyła się, gdy zebrano większość głosów akceptujących (za przyjęciem uchwały opowiedzieli się właściciele dysponujący 59,17 proc. udziałów w nieruchomości wspólnej).Niektórzy nie wiedzieliNie wszyscy wiedzieli o głosowaniu nad uchwałą. Wśród nich była osoba, która następnie wystąpiła do sądu, kwestionując ważność tej uchwały. Sąd pierwszej instancji uznał uchwałę za nieważną, ponieważ nie głosowali wszyscy uprawnieni właściciele. Sąd zauważył, że zarząd wspólnoty miał listę mailową wszystkich członków, ale projekt uchwały wysłał tylko do wybranych osób. Według sądu w tak ważnej dla wspólnoty sprawie decyzję powinna poprzedzać dyskusja właścicieli. Pośpieszny tryb podejmowania uchwały był podyktowany interesem ekonomicznym właściciela lokalu użytkowego. Sąd apelacyjny, do którego trafiło odwołanie, nabrał wątpliwości, czy aby na pewno wspólnota nie może decydować w trybie obiegowym, jeżeli takie głosowanie zostanie przeprowadzone prawidłowo. Jeśli bowiem wszyscy członkowie wspólnoty wiedzą o głosowaniu, to ci, którzy są danej decyzji przeciwni, mogą przedstawić swoje stanowisko sąsiadom i próbować ich przekonać.Nie ma w takiej sytuacji zagrożenia, że zagłosują tylko ci, którzy są na tak, a reszta nawet się nie dowie, że w ich domu był jakiś problem. Sąd apelacyjny zastanawiał się więc, czy interes całej wspólnoty mieszkaniowej byłby w tak prowadzonym procesie zabezpieczony. Przystępując do postępowania przed SN, rzecznik praw obywatelskich przedstawił następujący pogląd w sprawie: Uchwała wspólnoty mieszkaniowej wyrażająca zgodę na dokonanie czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu, która uzyskała wymaganą ustawowo większość głosów, jest skuteczna i wiąże ogół właścicieli lokali. Sąd Najwyższy wydał uchwałę, że niezapewnienie wszystkim właścicielom lokali udziału w głosowaniu nad uchwałą podejmowaną w trybie indywidualnego zbierania głosów może uzasadniać uchylenie przez sąd uchwały, jeżeli miało lub mogło mieć wpływ na jej treść.

Sygn akt III CZP 59/19                                                                                        Źródło: Rzeczpospolita nr 53 (11599).

 

Zest
Firma godna zaufania

„Łatwiej odbudować zburzone miasto niż odbudować zaufanie” (cyt. Karol Bunsch) Dlatego, w naszej pracy, tak istotnym jest budowanie właściwych relacji z mieszkańcami obsługiwanych nieruchomości. Mamy świadomość, że nieruchomości to nie tylko budynki i grunty to także a może przede wszystkim ludzie, i że to na ich zadowolenie i zaufanie codziennie pracujemy. Uważamy, że kluczem do osiągnięcia tego celu jest najwyższa jakość świadczonych usług oraz dążenie do wypracowania własnego, charakterystycznego stylu zarządzania, którego rezultatem ma być pełne zaspokojenie ich potrzeb i oczekiwań w zakresie funkcjonowania Wspólnoty.

W naszych działaniach koncentrujemy się na:

  • zapewnieniu bezpieczeństwa zaówno ludzi jak i powierzonych nam nieruchomości;
  • przygotowaniu indywidualnych planów finansowych dla Wspólnot w oparciu o gruntowną analizę przychodów i ponoszonych kosztów;
  • pozyskiwaniu alternatywnych zewnętrznych źródeł finansowania zarówno w aspekcie całokształtu potrzeb jak i konkretnych celów;
  • dynamicznym podejmowaniu całego spektrum działań, których rezultatem na być utrzymanie lub podnoszenie wartości nieruchomości;
  • poszukiwaniu alternatywnych i niestandardowych rozwiązań;
  • orientacji na Klienta oraz budowaniu wzajemnych pozytywnych relacji;

Codzienna praca na rzecz mieszkańców i ich nieruchomości w połączeniu z profesjonalizmem i zaangażowaniem ludzi ją wykonujących dała Spółce ZEST bezcenny kapitał jakim jest zaufanie naszych Klientów.

D l a c z e g o   m y ?
Sprawdź
wersja na komputer