- ZEST
profesjonalnie i komplesowo dla Twojej nieruchomości - Dział Techniczny: 787 613 597, Eksploatacja: 696 474 092, Telefon alarmowy: 696-474-129
- Informacje o trwających konkursach na roboty dla Wspólnot w zakładce Aktualności
Aktualności
Koszty ochrony kawalerki niższe niż apartamentu
Powrót do: Strona główna
Wspólnota mieszkaniowa nie może obciążać właścicieli małych i dużych mieszkań takimi samymi opłatami za zatrudnianie ochroniarza. Muszą być zróżnicowane.
Sąd Apelacyjny w Gdańsku przesądził, że właściciele lokali we wspólnocie nie płacą tyle samo za ochronę. Wysokość ponoszonych opłat zależy bowiem od wielkości udziału w nieruchomości wspólnej. Im jest on większy, tym większa jest powierzchnia lokalu. A to oznacza, że więcej powinien płacić właściciel dwustumetrowego apartamentu od właściciela małej kawalerki.
W tym konkretnym wypadku gdański Sąd Apelacyjny zajmował się sporem między wspólnotą mieszkaniową a kilkoma właścicielami. Chodziło o uchwałę wspólnoty, która przewidywała niesprawiedliwy system pokrywania kosztów zatrudniania ochroniarzy. Wszyscy właściciele mieli płacić po równo. Większość akceptowała taki system. Nie wszyscy jednak. Kilku właścicieli nie chciało się dokładać do większych lokali. Zaskarżyli więc uchwałę wspólnoty mieszkaniowej. Zarzucili jej naruszenie ustawy o własności lokali. Wynika z niej, że większość koszt/ów zależy od wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej. Pytali też, dlaczego mają płacić więcej, skoro mają małe mieszkania. Ich zdaniem taki sposób ustalenia opłat za ochronę jest zwyczajnie niesprawiedliwy. Są Okręgowy w Gdańsku stanął po stronie skarżących. Uchylił część uchwały dotyczącą kosztów ochrony. Jego zdaniem właściciel kawalerki nie może płacić tyle samo za ochronę budynku, co właściciel dużego apartamentu. A to dlatego, że przepisy wyraźnie to różnicują.
Sprawa się jednak nie zakończyła, od wyniku odwołała się tym razem wspólnota mieszkaniowa. Nic nie wskórała. Sąd Apelacyjny w Gdańsku oddalił jej skargę. Przypomniał, że właściciele lokali partycypują w pożytkach i przychodach dotyczących nieruchomości wspólnej. Ponoszą też wydatki i ciężary związane z utrzymaniem proporcjonalnie do udziału w nieruchomości wspólnej. Odstępstwo od tej zasady jest możliwe, ale tylko dla lokali użytkowych. Mówi o tym artykuł 12 ust. 3 ustawy o własności lokali. Wynika z niego, że w tym wypadku przepis zezwala na zwiększenie zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości, jeżeli uzasadnia to sposób korzystania z lokali użytkowych.
W tym konkretnym wypadku nie chodziło jednak o lokale użytkowe, ale o mieszkania. Doszło więc do naruszenia ustawy o własności lokali.
- Nie ma przy tym znaczenia, że większość właścicieli lokali opowiedziała się za takim rozwiązaniem, tzn. za równym podziałem kosztów ochrony budynku – uznał sąd.
Źródło: Rzeczpospolita nr 240 (11180), 15 października 2018 | Prawo | Renata Krupa-Dąbrowska
Zest
Firma godna zaufania
„Łatwiej odbudować zburzone miasto niż odbudować zaufanie” (cyt. Karol Bunsch) Dlatego, w naszej pracy, tak istotnym jest budowanie właściwych relacji z mieszkańcami obsługiwanych nieruchomości. Mamy świadomość, że nieruchomości to nie tylko budynki i grunty to także a może przede wszystkim ludzie, i że to na ich zadowolenie i zaufanie codziennie pracujemy. Uważamy, że kluczem do osiągnięcia tego celu jest najwyższa jakość świadczonych usług oraz dążenie do wypracowania własnego, charakterystycznego stylu zarządzania, którego rezultatem ma być pełne zaspokojenie ich potrzeb i oczekiwań w zakresie funkcjonowania Wspólnoty.
W naszych działaniach koncentrujemy się na:
- zapewnieniu bezpieczeństwa zaówno ludzi jak i powierzonych nam nieruchomości;
- przygotowaniu indywidualnych planów finansowych dla Wspólnot w oparciu o gruntowną analizę przychodów i ponoszonych kosztów;
- pozyskiwaniu alternatywnych zewnętrznych źródeł finansowania zarówno w aspekcie całokształtu potrzeb jak i konkretnych celów;
- dynamicznym podejmowaniu całego spektrum działań, których rezultatem na być utrzymanie lub podnoszenie wartości nieruchomości;
- poszukiwaniu alternatywnych i niestandardowych rozwiązań;
- orientacji na Klienta oraz budowaniu wzajemnych pozytywnych relacji;
Codzienna praca na rzecz mieszkańców i ich nieruchomości w połączeniu z profesjonalizmem i zaangażowaniem ludzi ją wykonujących dała Spółce ZEST bezcenny kapitał jakim jest zaufanie naszych Klientów.
D
l
a
c
z
e
g
o
m
y
?
Sprawdź