- ZEST
profesjonalnie i komplesowo dla Twojej nieruchomości - Dział Techniczny: 787 613 597, Eksploatacja: 696 474 092, Telefon alarmowy: 696-474-129
- Informacje o trwających konkursach na roboty dla Wspólnot w zakładce Aktualności
Aktualności
Kosztu remontu balkonu nie ponosi ten kto mieszka w lokalu
Powrót do: Strona główna
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną wspólnoty mieszkaniowej, która twierdziła, że ponieważ balkony są częścią składową mieszkań, to ich właściciele bądź użytkownicy mają obowiązek utrzymywania ich w należytym stanie technicznym.
Balkony w wielomieszkaniowym bloku były w złym stanie. Odpadające płytki i pękające szyby w uszkodzonych szklanych balustradach zagrażały bezpieczeństwu ludzi i mieniu. Toteż powiatowy inspektor nadzoru budowlanego nakazał wspólnocie mieszkaniowej naprawę uszkodzeń. Zgodnie z przepisami Prawa budowlanego obowiązki związane z utrzymaniem obiektu w należytym stanie technicznym ciążą na właścicielu lub zarządcy nieruchomości. W tym przypadku zarząd nieruchomością wspólną sprawuje wspólnota mieszkaniowa, a do części wspólnych można zaliczyć elementy konstrukcyjne budynku, jakimi są balkony oraz elementy elewacji.W odwołaniu od tej decyzji, i następnie w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, wspólnota stwierdziła, że przed wydaniem nakazu naprawy balkonów należało ustalić, kto rzeczywiście powinien być jego adresatem.W ocenie wspólnoty powinni to być właściciele mieszkań z balkonami. Balkon lub taras może bowiem stanowić zarówno część wspólną budynku, jak i część składową lokalu, do którego przylega. Zdaniem wspólnoty balkony nie wchodzą w skład nieruchomości wspólnej, lecz są używane wyłącznie przez właścicieli mieszkań. Zatem to właśnie oni mają obowiązek utrzymywania ich w należytym stanie technicznym.WSA przyznał jednak rację nadzorowi budowlanemu i potwierdził, że nakaz wyremontowania balkonów prawidłowo skierowano do wspólnoty mieszkaniowej. Balkony należało bowiem uznać za część wspólną nieruchomości.Wspólnota je naprawiła, ale wniosła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zdaniem wspólnoty WSA w Warszawie błędnie przyjął, że organy nadzoru budowlanego prawidłowo nałożyły na wspólnotę mieszkaniową obowiązek usunięcia wad balkonów, podczas gdy podmiotami zobowiązanymi powinni być właściciele poszczególnych mieszkań z balkonami. Balkony stanowią bowiem część składową tych lokali, a koszty ich utrzymania w należytym stanie nie obciążają wspólnoty mieszkaniowej budynku, lecz właścicieli lub użytkowników lokali mieszkalnych.Oddalając skargę kasacyjną, NSA stwierdził, że balkony, tarasy lub ich elementy mogą być uznane za wchodzące w skład nieruchomości wspólnej, choćby służyły one do wyłącznego użytku osób zajmujących określony lokal. – Jeśli więc obowiązki wynikające z Prawa budowlanego dotyczą części wspólnych nieruchomości, adresatem nakazu ich wykonania pozostaje wspólnota mieszkaniowa – powiedział sędzia sprawozdawca Paweł Miładowski, przedstawiając motywy wyroku.
Orzeczenie NSA jest prawomocne.
Źródło: Rzeczpospolita Nr 78 (12233)
Zest
Firma godna zaufania
„Łatwiej odbudować zburzone miasto niż odbudować zaufanie” (cyt. Karol Bunsch) Dlatego, w naszej pracy, tak istotnym jest budowanie właściwych relacji z mieszkańcami obsługiwanych nieruchomości. Mamy świadomość, że nieruchomości to nie tylko budynki i grunty to także a może przede wszystkim ludzie, i że to na ich zadowolenie i zaufanie codziennie pracujemy. Uważamy, że kluczem do osiągnięcia tego celu jest najwyższa jakość świadczonych usług oraz dążenie do wypracowania własnego, charakterystycznego stylu zarządzania, którego rezultatem ma być pełne zaspokojenie ich potrzeb i oczekiwań w zakresie funkcjonowania Wspólnoty.
W naszych działaniach koncentrujemy się na:
- zapewnieniu bezpieczeństwa zaówno ludzi jak i powierzonych nam nieruchomości;
- przygotowaniu indywidualnych planów finansowych dla Wspólnot w oparciu o gruntowną analizę przychodów i ponoszonych kosztów;
- pozyskiwaniu alternatywnych zewnętrznych źródeł finansowania zarówno w aspekcie całokształtu potrzeb jak i konkretnych celów;
- dynamicznym podejmowaniu całego spektrum działań, których rezultatem na być utrzymanie lub podnoszenie wartości nieruchomości;
- poszukiwaniu alternatywnych i niestandardowych rozwiązań;
- orientacji na Klienta oraz budowaniu wzajemnych pozytywnych relacji;
Codzienna praca na rzecz mieszkańców i ich nieruchomości w połączeniu z profesjonalizmem i zaangażowaniem ludzi ją wykonujących dała Spółce ZEST bezcenny kapitał jakim jest zaufanie naszych Klientów.
D
l
a
c
z
e
g
o
m
y
?
Sprawdź